Centrul de zi pentru servicii sociale „Sf. Luigi Scrosoppi” din Cireșoaia, în colaborare cu echipa Centrului de zi „Sf. Alois Scrosoppi” din Iași, unde este „Centrul mamă” (deoarece noi, în Cireșoaia, funcționăm ca subfilială a Centrului din Iași) a organizat recent un curs de formare dedicat dezvoltării armonioase a copilului într-un climat socio-afectiv sigur. Evenimentul a reunit membrii echipei educaționale din Iași și Cireșoaia, cu scopul de a aprofunda cunoștințele și de a dezvolta competențe specifice în domeniul îngrijirii și educației copiilor.
Formatorul cursului, dna asistent social Ioana Bucioacă, a abordat o tematică complexă, pornind de la etapele dezvoltării copilului, așa cum sunt descrise în teoria lui Jean Piaget. Așadar, am explorat conceptul de inteligență și am aprofundat cele șase etape ale dezvoltării fizice, precum și cele patru stadii ale dezvoltării cognitive: senzorio-motorie, preoperațională, operațiilor concrete și operațiilor formale.
O parte importantă a cursului a fost dedicată conceptului de climat socio-afectiv sigur și dezvoltării rezilienței personale și relaționale. Astfel am avut oportunitatea să reflectăm asupra propriei experiențe și să analizăm cazuri concrete din activitatea noastră cu copiii.
Feedback-ul participanților și gânduri ..
“ Cred cu tărie că fiecare dintre noi suntem un UNIVERS, cu propriile noastre experiențe și emoții. De aceea, este important să abordăm fiecare interacțiune cu ceilalți cu empatie, recunoscând că bagajul lor emoțional modelează unic modul în care gândesc și simt…”
Asistent Social, Bogătoiu Georgiana
„Astfel de întâlniri sunt foarte importante pentru Centrele noastre din Iași și Cireșoaia pentru a crește atât din punct de vedere profesional cât și din punct de vedere spiritual și carismatic deoarece tot ceea ce facem dorim să oglindească spiritul carității după exemplul lăsat de Sf. Luigi Scrosoppi, fondatorul Surorilor Providenței. Cred ca acest curs ne-a ajutat pe fiecare să înțelegem și mai bine că munca pe care o desfășurăm este una foarte delicată deoarece avem în grija noastră acești copiii care sunt „un univers” de primit și de iubit așa cum sunt. În acest sens o probă concretă a modului nostru educativ este bucuria lor, libertatea și voioșia cu care vin la Centru dar și îmbrățișările pe care le primim și oferim. Aici putem spune cu Maria Montessori “copilul este un izvor de iubire: când îl atingi atingi iubirea”.
Sr. Mihaela Bălăucă
Activitate practică: O metaforă vizuală
Ca punct culminant al cursului, am realizat o activitate practică deosebit de sugestivă. Folosind pânze colorate, bomboane, un scaun și două gheme de ață, au creat o reprezentare vizuală a conceptului de climat socio-afectiv sigur în cadrul celor două Centre.
Interpretarea imaginii
Imaginea rezultată în urma acestei activități poate fi interpretată în multiple moduri, în funcție de perspectiva fiecărui participant. Cu toate acestea, câteva elemente cheie pot fi evidențiate:
Scaunul: Simbolizează grija Providenței divine față de fiecare copil. Aici este locul în care copilul se simte în siguranță și protejat, locul în care intră și iese zilnic, cu experiențe și trăiri noi.
Pânzele colorate: Reprezintă diversitatea copiilor, cu nevoile și particularitățile lor individuale.
Bomboanele: Pot simboliza momentele de bucurie, recompensele și satisfacțiile pe care copiii le experimentează în cadrul activităților desfășurate în centru.
Ghemele de ață: Simbolizează conexiunea dintre cele două centre de zi (Iași și Cireșoaia) și efortul comun de a oferi copiilor cele mai bune condiții de dezvoltare.
Concluzii
Cursul de formare ne-a oferit o oportunitate valoroasă de a ne îmbogăți și reaminti cunoștințele teoretice și practice în domeniul dezvoltării copilului. Activitățile interactive și exercițiile practice ne-au facilitat înțelegerea conceptelor complexe și ne-au stimulat reflecția asupra propriei practici.
Prin această inițiativă, Centrul de zi “Sf. Luigi Scrosoppi” își reafirmă angajamentul față de bunăstarea copiilor și de dezvoltarea profesională continuă a echipei.
Întocmit,
Asistent Social, Bogătoiu Georgiana și Echipa Educațională